0 3 minute 5 luni

Sorici, piftie, sărmăluțe, cozonac, cârnați prăjiți, caltaboș… toate acestea nu lipsesc de pe masa voastră de Crăciun. Este marea sărbătoare a creștinului, în care poftim cu brațele deschise la masă un oaspete parșiv: colesterolul.

Colesterolul este un tip de grăsime care se găsește în mai toate alimentele de origine animală. Cap de listă sunt organele – creier, ficat, rinichi, inimă -, ouăle, untul, brânzeturile grase. Surpriză – carnea macră stă mai pe la coada listei, dar cum nu prea servim, la sărbători, grătar, ci tocături și friptane bine împănate cu grăsimioară, tot la o porție respectabilă de… colesterol ajungem. Mai ales dacă gătim cu ulei (mult), unt sau untură de porc. Vorbim, să fie clar, despre colesterolul rău.

Cel bun și cel rău

Colesterolul rău este cel care ajunge în sânge, se depune pe pereții arterelor și îngreunează circulația sangvină – risc de infarct, atac vascular cerebral, tulburări grave ale circulației periferice. Colesterolul bun se întoarce în ficat și este evacuat din organism, vasele de sânge fiind astfel protejate.

 Cum poate fi ținut în frâu

Condimentele noastre preferate de Sărbători și nu numai – usturoiul, cimbrul, coriandrul – curăță depozitele de colesterol rău de pe pereții arterelor. Pune pe masă, lângă bucatele festive, și fibre din belșug: legume (morcov, varză, țelină, sfeclă, lăptuci, gulii), iar la micul dejun cel puțin axează-te pe cereale (orz, ovăz, secară, orez, tărâțe de grâu).

Din fericire, după prima, hai, poate și a doua zi de Crăciun, simți nevoia să iei o pauză. Și să mănânci ”ceva ușor”. Dar ce anume? Pește, firește. Conține mult colesterol bun.

Ce ar mai fi de folos? Un măr pe zi și câte o mână de semințe de floarea-soarelui.

Dacă analizele de rutină arată totuși un nivel alarmant al colesterolului rău în sânge, vorbește cu medicul tău: ți-ar fi de ajutor o cură cu omega 3 – acizi grași ce înlătură depunerile de grăsime de pe arterele sangvine.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.