Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Trăim într-o lume dinamică, în permanentă mișcare și perfecționare. Ritmul de viață și nivelul de stress la care suntem supuși crește cu fiecare zi, cu fiecare pas pe care îl facem în cariera. În toată această cavalcadă este nevoie și de mișcare, de sport, este nevoie de momente de relaxare, de distanțare de stressul psihic zilnic, din ce în ce mai intens.

Mișcarea în aer liber reprezintă una din cele mai bune opțiuni în acest sens. Sportul este un mod de a trăi sănătos, de a ne elibera de stressul cotidian.
Efortul muscular intens, însă, fără a fi pregătit corespunzător, poate conduce la mici rupturi la nivelul fibrelor musculare, responsabile de cele mai multe ori de durerile musculare post-efort, de oboseală musculară. De asemenea, în timpul efortului pot să apară o serie de traumatisme, de la hematoame, entorse, luxații, până la fracturi, tendinite, bursite, sinovite, discite, dureri ale părții inferioare a spatelui, toate cu mecanisme post-traumatice sau prin activarea mecanismelor anaerobe de producere de energie în cazul efortului fizic.
Pe termen lung, efortul fizic intens se poate solda cu osteo-artrite, sindrom de canal carpian, degenerescență a discurilor intervertebrale, elemente de spondiloză.
Cum prevenim aceste manifestări? Cum le tratăm odată ce au apărut?
Corpul uman are sisteme buclă redundante de control cardio-pulmonar în timpul efortului fizic intens. Ipoteza aceasta poate explica accelerarea respirațiilor în timpul exercițiilor intense, dar și creșterea sincronă a activității cardio-vasculare.
La începutul efortului fizic semnale de la creier și de la musculatură implicate în efort bombardează centrii de control ai funcțiilor cardio-pulmonare. Crește debitul cardiac și ventilația, scade brutal rezistența periferică la nivelul arteriolelor musculare prin efect alfa-adrenergic și crește rezistența vasculară în vasele din țesuturile inactive. La un atlet de top debitul cardiac crește de la 5 la 30 – 40 l/min, când trece de la repaus la un exercițiu dinamic. Fluxul sangvin poate crește până la de 25 de ori valoarea de repaus în toată masa musculară.
În concordanță, oxigenarea musculară totală crește de 85 de ori în timpul unui exercițiu dinamic față de starea de repaus. Antrenamentul susținut îmbunătățeste capacitatea de transport a oxigenului catre mitochondria de la nivelul celulei musculare, și capacitatea acesteia de a utiliza oxigenul. Aportul maxim de oxigen creste progresiv odată cu antrenamentul îndelungat, iar extragerea oxigenului din sânge este de asemenea crescută proporțional cu efortul fizic. În cazul efortului susținut prelungit, aceste mecanisme aerobe sunt depășite de necesarul energetic al masei musculare implicate, în aceste condiții se activează o serie de mecanisme metabolice alternative anaerobe de generare a energiei, care conduc deseori la scăderea semnificativă a rezervelor de glicogen dar și la acumularea de produși toxici la nivelul celulei musculare – acid lactic, scăderea ph-ului la nivelul fibrei musculare, urmată de scăderea capacității de efort muscular.
Putem preveni aceste modificări metabolice la nivelul fibrei musculare? Putem diminua efectul lor nociv?
Sigur că există tehnici de lucru, tehnici de dozare a efortului, scheme și tactici de conducere a antrenamentului astfel încât organismal sportivului să funcționeze la parametri maximi, cu cât mai puține daune.
Există și tratamente dedicate acestor situații, atât în medicina alopată, cât și în homeopatie, acupunctură, apifitoterapie, medicina naturistă.
De ce să alegem homeopatia?
Homeopatia propune tratamente eficiente, de cele mai multe ori fără efecte adverse sau cu număr redus sau severitate redusă a reacțiilor nedorite, usor de utilizat, implicând costuri reduse și răspunde nevoilor pacienților de tratamente naturale, bio, netoxice, sigure.
Homeopatia propune un tratament individualizat, dedicat fiecărui pacient în parte, stabilit după o analiza clinică atentă a pacientului și a suferințelor acestuia.

ARNICA montana

Arnica Montană – este cunoscută pentru efectul ei antiinflamator și antalgic, eficiență asupra mușchilor, vaselor sangvine, cordului și indicate în tratamentul traumatismelor produse prin cădere/ lovire, răni, hemoragii de mică și medie intensitate, fragilitate capilară, hematoame, echimoze, oboseală musculară la sportive.
Administrată în diluții mici 4 sau 5 CH, stimulează mușchii și pot fi luate înaintea efortului de încălzire, în diluții mari, 15 CH, are efect relaxant și este indicată după efort, în timpul recuperării, iar în diluții medii 7- 9CH – se recomandă în timpul activității fizice, pentru a susține efortul și a evita crampele sau contracțiile dureroase.
Când traumatismul vizează un nerv, Arnica se poate asocia cu Hypericum, când afectează ochiul – se asociază Ledum Palustre, când este implicată o structură osoasă, se recomandă asocierea cu Symphitum, pentru traumatismele toracice se recomandă asocierea cu Bellis perennis, pentru organele genitale externe – asociere cu Clematis erecta, iar când este vorba despre leziuni ale sistemului venos – Hamamelis.
Pentru traumatismele acute se poate asocia Arnica cu tratament topic local cu Arnigel.
Tendoanele și ligamentele supuse unui traumatism sever, entorsele grave, rupture de tendon sau afectarea periostului beneficiază de tratament cu Arnica asociat cu Ruta graveolens.
Pentru traumatismele vechi, cu anchiloza este benefică asocierea cu Rhus toxicodendron, iar dacă sunt însoțite de edeme se recomandă asocierea cu Apis mellifica.
Contractura și oboseala musculară după efort intens beneficiază de tratamentul asociat Arnica + Magnesia phosphorica, iar crampele musculare, fasciculațiile musculare de Arnica + Cuprum.
Pentru profilaxia manifestărilor post-efort Magneziu 300 plus aduce o combinație adecvată și un aport de vitamine – tot complexul de vitamine B, vitamina E și Seleniu, cu un efect benefic în combaterea oboselii, diminuarea stress-ului și echilibrarea funcțiilor psihologice și neurologice ale organismului, iar datorită conținutului de Seleniu are un efect oxido-reducator foarte bun. De asemenea, această combinație, asociată cu modul de prezentare asigură o biodisponibilitate foarte bună a tuturor componentelor. Asocierea cu vitaminele din grupul B contribuie la îmbunătățirea contractilității musculare dar și a mobilității articulare.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Alte articole pe aceasta tema